Onze geschiedenis

Al vijf generaties lang zit de passie voor de scheepvaart in de genen van de familie Verbeke. Wat ooit begon met een bescheiden sleepboot, is uitgegroeid tot een diverse reeks maritieme bedrijven. Deze expertise wordt volledig ingezet om uw transporten efficiënt en veilig op bestemming te brengen.

Zo maken we samen het verschil, onder de leiding van Ryan en Andy Verbeke.

Een blik op de toekomst

Verbeke Shipping staat al jaren garant voor service en kwaliteit.  In onze klantenrelaties gaan we voor een efficiënte en persoonlijke aanpak.

Onze vloot wordt up-to-date gehouden en uitgebreid.  De familie Verbeke staat steeds open voor interessante samenwerkingen en nieuwe opportuniteiten binnen de scheepvaart.

2021

In volle covid crisis werd in samenwerking met Neptune Marine BV een nieuwe sleepboot gebouwd. Als eerbetoon aan onze voorouders, doopten we hem ‘Condor’, naar de allereerste sleepboot in de Verbeke vloot.

2020

In 2020 vervoegde de sleep en ploegboot Conquest 3 onze vloot om de vraag naar slibslepen nog beter te beantwoorden.

2019

Om in te spelen op de groeiende vraag naar slibslepen en bodemegalisatie in de Belgische wateren, heeft Verbeke Shipping haar vloot uitgebreid met twee extra schepen: de duw- en sleepboot Conquest 1, die tevens geschikt is voor ploegen, en het werkschip / ploegboot Conquest 2.

2010

In dit jaar werd de verkoop van ons bunkerbedrijf Verbeke Bunkering afgerond waarna we ons gingen verdiepen in andere opportuniteiten binnen de scheepvaart.

Marnix Verbeke’s zonen, Ryan en Andy Verbeke, namen de dagelijkse leiding op zich. Sindsdien werken we nog steeds samen met de Vlaamse Waterweg (voorheen Waterwegen & Zeekanaal), waarbij we met onze sleep-/ploegboot Follow-Me de toe vaargeul naar de nieuwe zeesluis Wintam slibslepen en de zeevaart op het Zeekanaal Brussel assisteren.

Met de aankoop van het ponton CS1 breidden we ons dienstenaanbod uit naar heavy lift- en projectcargo-transporten, zowel over binnenwateren als open water in Europa en het VK.

Daarnaast nam de familie Verbeke in 2010 de opslagterminal in Hemiksem, die voorheen van Vopak was, volledig over. Dit leidde tot de oprichting van Tank Opslag Verbeke zie:  www.tankstorageverbeke.com

'70 - '00

In de jaren 70 stapt Marnix Verbeke, zoon van Filemon, mee in de zaak. De familie kocht het motortankschip Starblender en sloot een exclusiviteitscontract af met Texaco. Verbeke Bunkering is geboren.

Einde jaren 80 schakelt Verbeke over naar brandstoffen in eigen beheer en groeit hiermee uit tot de absolute nummer één in bunkering voor grote schepen via binnenschepen. Met een omzet van 1,2 miljard euro in 2008 barstte het als familiebedrijf uit zijn voegen. Twee jaar later nam de Griekse groep Aegean Marine, Verbeke Bunkering over.

‘1900 – ‘70

Overgrootvader Emiel Verbeke trad in zijn voetsporen en kocht zelf een sleepboot genaamd ‘Condor’. Helaas stierf hij op jonge leeftijd toen hij een drenkeling uit het kanaal redde. Zoon Filemon was toen nog een kind, maar oud genoeg om geïnspireerd te zijn door zijn vader.

Hij verankerde de naam Verbeke dan ook in de scheepvaart. In 1969 bouwde hij het schip ‘River’. De naam was een samentrekking van de eerste letters van de familienamen Ringoot en Verbeke.

1875 - 1900

In 1875 startte betovergrootvader Jozef Verbeke vanuit het Gentse met het transport van droge lading. Dat gebeurde toen nog door het vrachtschip te trekken of jagen.